Ondernemers geven nog te vaak onvoldoende informatie over allergenen in voedsel
bron: FoodPro Network
Ondernemers die niet voorverpakte levensmiddelen verkopen, geven nog te vaak onvoldoende informatie over allergenen. Het gaat om bedrijven in de horeca, ambachtelijke bedrijven, retail en instellingen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleerde in 2023 bij 6.548 van die bedrijven of zij hun klanten goed informeerden over allergenen in levensmiddelen. Ruim de helft voldeed niet aan de wettelijke regels voor het verstrekken van allergeneninformatie.
Ongeveer 500.000 Nederlanders hebben een voedselallergie. Zij kunnen ernstig ziek worden en in het ergste geval zelfs overlijden door het eten van bijvoorbeeld gluten, noten of schaal- en schelpdieren. Ook als het maar om een hele kleine hoeveelheid gaat. Ondernemers zijn daarom verplicht om bepaalde allergenen te vermelden die zij hebben gebruikt bij het bereiden van voedsel. Dat kan bijvoorbeeld via kaartjes in de vitrine of informatie op de menukaart. Maar ook door aan te geven dat gasten met vragen over allergenen bij het personeel terechtkunnen.
Inspectieresultaten 2023
Bij 2.008 inspecties (30,7%) informeerde het bedrijf op geen enkele wijze over allergenen in levensmiddelen. Bij 1.081 inspecties (16,5%) verstrekte de ondernemer mondelinge informatie over allergenen, maar was deze informatie niet schriftelijk of digitaal beschikbaar voor het personeel en de NVWA. En bij 807 inspecties (12,3%) ontbrak een duidelijk zichtbare vermelding waarbij de consument wordt verzocht zich voor de allergeneninformatie te wenden tot het personeel.
De meeste afwijkingen constateerden de inspecteurs bij horecabedrijven (51,8%), gevolgd door retail (46,0%) en ambachtelijke bedrijven (44,8%). Bij zorginstellingen was het afwijkingspercentage lager (28,6%).
De NVWA treedt met waarschuwingen en boetes op tegen overtredingen. Na verschillende waarschuwingen en boetes had 1 op de 10 van de in 2023 gecontroleerde bedrijven de allergeneninformatie nog steeds niet op orde.
Laatste nieuws
-
17 mei PepsiCo investeert meer dan 200 miljoen euro in chipsfabriek in Veurne
-
17 mei Fonterra overweegt activiteiten in consumentenproducten te verkopen
-
17 mei Voedingsspeciaalzaken verkopen meer producten
-
17 mei Haribo en Lidl bereiken akkoord
-
17 mei Crisp introduceert een blikje biodiversiteit
-
17 mei ING: 'Druk op aanbod grondstoffen tempert productie voedingsindustrie'
-
17 mei GFSI erkende standaarden: enkele voor- en nadelen
-
17 mei Hoe ERP-oplossingen helpen bij het aanpakken van de grootste uitdagingen in de vleesindustrie
-
17 mei Volautomatisch wegen, etiketteren en verpakken (video)
-
16 mei Albert Heijn investeert in de toekomst van de eigen varkensketen en verbetert dierenwelzijn
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan