Topman ontevreden over concurrentiekracht Unilever
bron: FoodPro Network
De merken van Unilever zijn niet concurrerend genoeg, vindt de vorig jaar aangetreden topman Hein Schumacher. Het bedrijf achter merken als Axe, Dove, Magnum en Calvé verkocht vorig jaar weliswaar iets meer producten, maar Unilever veroverde niet genoeg marktaandeel. Daarbij had Unilever onder andere last van goedkopere huismerken.
"Onze concurrentiekracht is niet goed genoeg en we zijn hard bezig daar iets aan te doen", aldus Schumacher bij de jaarcijfers van Unilever. Een volgens hem te klein deel van het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern vergrootte zijn marktaandeel.
Unilever verloor terrein aan huismerken, die met name in Europa populairder zijn geworden nu het dagelijks leven snel duurder is geworden. Tegelijkertijd is in Noord-Amerika een groep consumenten die liever overstapt op extra luxe merken.
Schumacher, die overkwam van FrieslandCampina, kwam in oktober al met plannen om Unilever beter te laten presteren. Daarbij verving hij meteen een groot deel van de leidinggevenden. Daarnaast moet het bedrijf zijn marketinginspanningen vooral richten op de dertig best presterende merken. Ook is het volgens Schumacher nodig productiever te worden, wat de kosten binnen de perken houdt en de winstmarges verbetert.
Unilever boekte in 2023 een omzet van 59,6 miljard euro. Gecorrigeerd voor de effecten van wisselkoersen en de verkoop of aankoop van bedrijfsonderdelen, steeg de omzet met 7%.
Voor het grootste deel dankte Unilever dat aan hogere prijzen, maar ook de hoeveelheid verkochte producten steeg licht. De prijzen stegen eind vorig jaar overigens veel minder hard dan aan het begin. Waar het in de eerste maanden van 2023 om gemiddeld 10,7% duurdere producten ging, was dat in het slotkwartaal nog maar 2,8%.
De nettowinst daalde met 13,7% tot 7,1 miljard euro. Unilever laat aandeelhouders meeprofiteren van de winst door dit jaar voor 1,5 miljard euro eigen aandelen in te kopen, wat de waarde van de overgebleven stukken stuwt. Vorig jaar profiteerden aandeelhouders voor 5,9 miljard euro van dividenden en de inkoop van aandelen.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
10 sep ME-AT the alternative: Duitse traditionele producten veganistisch gemaakt
-
10 sep 5 Trends voor digitalisering in food
-
10 sep Nespresso lanceert koffieassortiment met composteerbare capsules
-
10 sep PepsiCo investeert meer dan 200 miljoen euro in chipsfabriek in Veurne
-
10 sep Mercadona bereikt doel van 50 winkels in Portugal
-
10 sep Starbucks opent elke drie dagen nieuwe vestiging in India
-
10 sep De toegevoegde waarde van Aptean Food & Beverage ERP bij Tony’s Chocolonely
-
09 sep Deens onderzoek gericht op plantaardige alternatieven voor ei-ingrediënten
-
09 sep Hoe ziet de voedingsindustrie eruit in Spanje?
-
09 sep Intrafood:24: Ingrediënten & inspiratie voor innovatie in de voedingsindustrie 25 & 26 september
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan