Biden roept snack- en frisdrankmerken op: stop met krimpflatie
bron: FoodPro Network
De Amerikaanse president Joe Biden heeft grote snack- en frisdrankproducenten opgeroepen te stoppen met krimpflatie. Dat is het verkleinen van de verpakking, waarbij de prijzen gelijk blijven. "Doe me een lol. Het Amerikaanse publiek is het zat om voor de gek gehouden te worden", stelde hij in een videobericht op X.
Biden noemde daarin geen bedrijven, maar er werden wel enkele producten getoond, waaronder een zak Doritos-chips, een fles Gatorade-frisdrank en een pak Oreo-koekjes. De bedrijven achter deze artikelen hebben nog niet gereageerd op Bidens video. De brancheorganisatie voor Amerikaanse producenten van consumentengoederen heeft dat wel gedaan. De Consumer Brands Association zegt in een verklaring graag met de president te willen samenwerken aan "echte oplossingen die consumenten ten goede komen".
De Amerikaanse senator Bob Casey, net als Biden lid van de Democratische partij, bracht in december nog een onderzoeksrapport uit over krimpflatie. Daaruit kwam naar voren dat de prijzen van snacks in de Verenigde Staten met ruim 26 procent zijn gestegen vergeleken met januari 2019. Ongeveer een tiende van die prijsstijging kwam door de kleinere inhoud van de verpakkingen.
De Amerikaanse overheid presenteert dinsdag inflatiegegevens over de maand januari. In december stegen de prijzen in de grootste economie van de wereld nog met 3,4%, van 3,1% in november.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
17 mei PepsiCo investeert meer dan 200 miljoen euro in chipsfabriek in Veurne
-
17 mei Fonterra overweegt activiteiten in consumentenproducten te verkopen
-
17 mei Voedingsspeciaalzaken verkopen meer producten
-
17 mei Haribo en Lidl bereiken akkoord
-
17 mei Crisp introduceert een blikje biodiversiteit
-
17 mei ING: 'Druk op aanbod grondstoffen tempert productie voedingsindustrie'
-
17 mei GFSI erkende standaarden: enkele voor- en nadelen
-
17 mei Hoe ERP-oplossingen helpen bij het aanpakken van de grootste uitdagingen in de vleesindustrie
-
17 mei Volautomatisch wegen, etiketteren en verpakken (video)
-
16 mei Albert Heijn investeert in de toekomst van de eigen varkensketen en verbetert dierenwelzijn
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan