Zevende editie Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel trapt vandaag af

Vandaag is de aftrap van de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Dit is dé week waarin Nederland leert hoe gemakkelijk en lekker eten zonder vlees en zuivel kan zijn en wat de positieve impact hiervan op het klimaat is. De campagne richt zich in 2024 opnieuw op heel Nederland, met acties en initiatieven door het hele land. Speciale aandacht is er dit jaar voor Gen Z en Gen Alpha, zij worden uitgedaagd om met hun ouders mee te doen.

Focus op de NextGen 
De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel probeert met elke editie een zo groot mogelijke groep deelnemers te betrekken bij de campagne. En met succes: het deelnemersaantal lag in 2023 op maar liefst 1 op de 6 volwassen Nederlanders (zo’n 2,5 miljoen mensen). Met een focus op de NextGen hoopt de campagne dit jaar nieuwe mensen in beweging te brengen. In samenwerking met Boomerang FT. worden de klimaatbewuste Gen Z en Gen Alpha middels een gelaagde Tiktok-campagne uitgedaagd om samen met hun ouders mee te doen. De basis van de campagne is de ‘Zonder Je Weet Wel’-song geproduceerd door Russo (Rutger van Eck) en Julia (Julia Horsten).

Initiatieven door heel Nederland

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel staat erom bekend breed uitgedragen te worden door heel Nederland. De campagne staat dit jaar met 52 partners sterk en ook zij organiseren allerlei initiatieven. Dit kan er deze week worden verwacht:

  • Alle grote supermarkten maken vegetarische en plantaardige producten laagdrempelig door verschillende acties en kortingen.
  • In Zwolle opent Vivera een Chicken Pop-up store. Hier kun je hun nieuwe plantaardige chicken pops komen proeven.
  • Op station Nijmegen, Utrecht, Leiden en Rotterdam worden vegetarische saucijzenbroodjes van De Vegetarische Slager uitgedeeld bij de locaties van Kiosk.
  • Ook partners HelloFresh en Alpro hebben de handen ineengeslagen. Gedurende de Week Zonder Vlees & Zuivel ontvang je bij een HelloFresh box een gratis sample van de Alpro plantaardige variatie op yoghurt.
  • Partner HAK staat op Utrecht Centraal producten uit te delen zodat elke voorbijganger die avond aan de gang kan met een plantaardig peulvruchten recept.
  • Bonduelle werkt samen met influencer Lenna Omrani en inspireert volgers gedurende de Week met plantaardige recepten. Daarnaast sporen ze intern al hun medewerkers aan om een week zonder vlees & zuivel te eten. 
  • Aldi viert de campagneweek met de lancering van een nieuw huismerk voor vegetarische en plantaardige zuivel- en vleesvervangers. Hun nieuwe merk My Vay bestaat uit alternatieven voor yoghurt op basis van soja en kokos, haver, amandel en sojadrinks. Daarnaast bevat de folder van Aldi deze week geen vlees, vis- en zuivelaanbiedingen. 
  • Ook Lidl promoot met hun folder meer plantaardig en gaat zelfs nog een stapje verder. Na vijf jaar lang een vleesvrije folder tijdens de Week zal de folder van Lidl dit jaar voor het eerst ook 100% vis- en zuivelvrij zijn.  

Maatschappelijke betrokkenheid

Ook maatschappij breed wordt de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel omarmd. Onderstaande initiatieven kun je tijdens de campagneweek tegenkomen:

  • Amsterdam UMC vraagt deze week extra aandacht voor plantaardige voeding. Patiënten, bezoekers en medewerkers kunnen kiezen uit een groot assortiment aan maaltijden zonder vlees en zuivel. Met een aangepast menu of een proeverij van vegan broodjes laten de restaurants zien dat plantaardig eten zeker niet saai of smakeloos is. Net als vele andere partijen uit de zorg tekende Amsterdam UMC de Green Deal Duurzame Zorg 3.0. Als onderdeel daarvan wordt gezondere, plantaardige en duurzamere voeding in het hele ziekenhuis gestimuleerd.
  • Tijdens de campagneweek bieden een tal van restaurants een speciaal Week Zonder Vlees & Zuivel menu aan, zoals bijvoorbeeld restaurant Wils van chef-kok Joris Bijdendijk. Ook zetten verschillende JRE-restaurants zich in voor een plantaardig menu tijdens de campagneweek. Check hier de deelnemende restaurants.
  • Zelfs het Nederlandse Consulaat in Guangzhou, Zuid-China, doet mee met de Week Zonder Vlees & Zuivel. Hiertoe wordt vandaag een vegetarisch kookevenement georganiseerd, waarbij de Consul-Generaal een toespraak zal houden en ook oprichter Isabel Boerdam digitaal aanwezig zal zijn middels een video-boodschap.

Op naar Europa
Afgelopen jaar is Nederlands grootste eetgedragsveranderingscampagne uitgebreid naar Europa dankzij subsidie van de Europese Unie. België was de eerste stap over de landsgrenzen waar afgelopen oktober 300.000 Belgen deelnamen. Een veelbelovend eerste resultaat dat smaakte naar meer voor de tweede editie in oktober van dit jaar. Ook zal in 2024 de Week Zonder Vlees van start gaan in Denemarken en Duitsland, en vanaf volgend jaar worden Spanje, Oostenrijk en mogelijk andere landen toegevoegd aan het Europese avontuur. Zo wil de stichting het eetgedrag van zoveel mogelijk Europeanen verduurzamen.

Alle partners van De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel 2024 
De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees wordt mogelijk gemaakt door: Albert Heijn, ALDI, Alpro, Becel, Beyond Meat, Blue Band, Boekoeloekoe, Bonduelle, Boursin, Coop, Cirkle K, De Vegetarische Slager, Dr. Oetker, Elovena, Garden Gourmet, HAK, HelloFresh, iChoc, IKEA, ING, John West, JUMBO, Karma Kebab, Kiosk, Kips, La Place, La Vie, Lidl, Maza, Mora, Oddlygood, Patak's, Picnic, PLUS, QuornPro, Schouten Europe, Shell Café, SlooOW, Smaakt, SOUQ, Spar, Stationshuiskamer, Stegeman, Stichting Dier&Recht met de Blij van Zuivelvrij challenge, Tabasco, Tefal, This, Unox, Verstegen Spices & Sauces, Violife, Vivera en Wereld Natuur Fonds (WWF-NL).   

Voor meer informatie over de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, de doelstelling en activiteiten van de campagne, kijk op weekzondervleesenzuivel.nl.  

Laatste nieuws