Consumentenbond: huismerkverpakking bevat minder lucht dan A-merk

In een huismerkverpakking zit vaak meer dan in dezelfde verpakking van een A-merk. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
 
Zo zitten er bij tissuemerk Tempo zeventig zakdoekjes in een doos en bij veel huismerken vaak een stuk of honderd. En dat terwijl de dozen ongeveer even groot zijn. Daarnaast zijn de meeste A-merken ook nog eens een stuk duurder dan huismerken.

"Vaak zijn de verpakkingen van A-merken en huismerken even groot, waardoor het lijkt alsof de inhoud ook hetzelfde is. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn", aldus Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. Soms zijn de verpakkingen van A-merken zelfs groter, maar zit er volgens de Consumentenbond gewoon heel veel lucht in.

"Dat zien we vooral bij wasmiddelen en vaatwastabletten. Dat zet consumenten op het verkeerde been, en het is ook niet bepaald duurzaam", aldus Molenaar. Zo zitten er bij Robijn 15 wascapsules voor witte was in een doos en in dezelfde doos huismerkverpakking 24 capsules. De vaatwastabletten van Sun spannen de kroon: een doos bevat 21 stuks, maar de meeste huismerken geven met 40 tabletten in een kleinere doos bijna twee keer zoveel.

Laatste nieuws