Rode cijfers voor Plus en COOP
bron: FoodPro Network
De gefuseerde supermarktketens Plus en Coop, samen nummer drie op de Nederlandse markt, schrijven rode cijfers. De integratie van de twee bedrijven gaat gepaard met hoge kosten terwijl het marktaandeel daalt.
Plus en Coop hebben vorig boekjaar een nettoverlies geleden van 31 miljoen euro op een omzet van 4,8 miljard. Een jaar eerder bedroeg het verlies 18 miljoen euro. Het marktaandeel daalde van 10% in 2022 naar 9,5% vorig jaar. De supermarktketen wijt de verliescijfers aan de hoge kosten die gepaard gaan met de ombouw van Coop-filialen naar de Plus-formule, goed voor 27 miljoen euro. Daarnaast waren er de kosten voor het in gebruik nemen van een nieuw, gemechaniseerd distributiecentrum in Oss voor 25 miljoen euro.
De ombouw verloopt trager dan gepland. In 2023 gingen 55 winkels om, het jaar ervoor waren dat er 80. De retailer kampte bovendien met bevoorradingsproblemen. Vorig jaar kondigde CEO Ducan Hoy zijn vertrek bij Plus aan. Hij wordt opgevolgd door Aart van Haren, voordien CEO van Vomar.
Meer over
Laatste nieuws
-
26 apr Kabinet legt keuzes voor aan Kamer voor suikertaks op frisdranken
-
26 apr Lagere omzet en marge voor Corbion
-
26 apr Unilever-topman wil realistische duurzaamheidsdoelen
-
26 apr Wijnconsumptie op laagste niveau sinds 1996
-
26 apr Arla Foods Ingredients neemt activiteiten in wei over van Volac
-
26 apr Ahold Delhaize opent tech-studio in Roemeniƫ
-
26 apr Jumbo neemt distributiecentrum voor versproducten in Nieuwegein in gebruik
-
26 apr 5 Trends voor digitalisering in food
-
26 apr Podcast Webinar | Wat is digitale transformatie en hoe zet je de volgende succesvolle stap?
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan