Hogere prijzen stuwen verkopen maker Spa-mineraalwater
![](https://www.foodpro-network.nl/storage/news/706/conversions/Spa-2-main.jpg)
bron: FoodPro Network
Mineraalwaterbedrijf Spadel heeft zijn verkopen vorig jaar kunnen opvoeren. Maar dat was wel voornamelijk te danken aan prijsverhogingen, de hoeveelheid verkochte flessen ging in de Benelux omlaag. Topman Marc du Bois zegt dat het momenteel moeilijke tijden zijn in de wereld van het flessenwater.
Vorig jaar steeg de inflatie waardoor consumenten meer op hun uitgaven zijn gaan letten. Een product zoals mineraalwater leent zich er dan voor om op te bezuinigen. Du Bois benadrukt dat het Spadel toch is gelukt om zeer goede groei te laten zien in alle markten waar het bedrijf het actief is.
In Nederland, waar de markt voor gebotteld water in brede zin onder druk staat, bedroeg de omzetgroei 2 procent. In België ging de omzet met bijna 9 procent omhoog, in Frankrijk met 7 procent en in Bulgarije met meer dan 16 procent. Over de gehele linie groeiden de opbrengsten met een kleine 8 procent tot zo'n 346 miljoen euro.
Mede dankzij de prijsverhogingen lukte het om de marges weer wat te herstellen. In 2022 zag het bedrijf die marges nog stevig teruglopen door een forse stijging van de grondstof- en energieprijzen. De nettowinst van het Belgische bedrijf verdubbelde vorig jaar uiteindelijk ruimschoots tot dik 28 miljoen euro.
Du Bois wijst erop dat zijn bedrijf zich voortdurend probeert aan te passen aan veranderende consumententrends, of het nu gaat om andere verpakkingen of bijvoorbeeld andere smaken. Zo lukt het volgens hem om marktaandeel te winnen. "Door deze sterke troeven ben ik optimistisch over de verdere ontwikkeling van de groep in de komende maanden en jaren, ook al blijft de huidige context tot voorzichtigheid nopen."
Bij Spadel leven vooral zorgen over een toenemende belastingdruk in België, onder andere door nieuwe zogenoemde zwerfvuil-taksen. "De impact van deze nieuwe taksen zal zeer groot zijn in België en zal waarschijnlijk nog meer Belgen aanmoedigen om de grens over te steken voor goedkopere producten."
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
26 jul Mosa Meat hield eerste proeverij voor gekweekt rundvlees
-
26 jul Ekoplaza gaat samenwerken met chipsproducent FZ Organic Food
-
26 jul McDonald’s wil concurrentie aangaan met Starbucks
-
26 jul Download het e-book: Back to the core in food
-
26 jul IDC-perspectief: hoe Amalthea AI inzet om de opbrengsten en winstgevendheid te verbeteren
-
25 jul Nestlé boekt iets meer omzet
-
25 jul Omzet Unilever stijgt met 4,1 procent
-
25 jul Amerikaanse start-up maakt kweekzuivel met CO2 als hoofdingrediënt
-
25 jul Oatly verbetert brutomarge
-
25 jul FrieslandCampina blijft last houden van een dalende melkaanvoer
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan