Foodwatch stapt naar RCC om misleiding met vrije-uitloopeieren

bron: FoodPro Network
Foodwatch stapt naar de Reclame Code Commissie (RCC) omdat consumenten misleid worden bij het kopen van vrije-uitloopeieren. Op de verpakkingen staan plaatjes van leghennen die buiten leven terwijl ze in werkelijkheid vaak verplicht opgehokt zitten om verspreiding van vogelgriep te voorkomen.
Foodwatch eist dat de verpakkingen van vrije-uitloopeieren worden aangepast zodra er een ophokplicht geldt. Foodwatch wil hetzelfde voor de eierdoosjes van biologische eieren.
De afgelopen 41 maanden gold er 37 maanden een gehele of gedeeltelijke ophokplicht, aldus Foodwatch. En hoewel de landelijke ophokplicht vorige week grotendeels werd opgeheven, valt volgens de voedselwaakhond nog steeds een op de drie leghennen onder regionale ophokplichten.
Eerst mochten eieren van opgehokte kippen voor maximaal zestien weken als vrije-uitloopeieren worden verkocht en daarna als scharreleieren, meldt Foodwatch. Maar onlangs werd in nieuwe Europese regels bepaald dat eieren van kippen die verplicht binnen zitten onbeperkt als vrije-uitloopeieren mogen worden verkocht. Ook hoeft er geen waarschuwingssticker van een ophokplicht op de doosjes meer te staan. "Kwalijk", vindt Foodwatch. Bij biologische eieren gold al langer dat de benaming niet aangepast hoefde te worden bij een langdurige ophokplicht.
Door een klacht in te dienen bij de RCC hoopt Foodwatch dat consumenten in de toekomst juist geïnformeerd worden, zodat ze zelf kunnen kiezen of ze eieren kopen, en zo ja welke. "Een haast permanente ophokplicht waarbij producenten mogen misleiden over de vrijheid van kippen zal niet zorgen voor verbeterd welzijn van deze dieren", aldus Foodwatch.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
13 feb Nestlé adverteert voor meer groei
-
13 feb Thuisbezorgd.nl maakt bestellen nog makkelijker met AI-assistent
-
13 feb Unilever brengt ijstak naar beurzen Amsterdam, Londen en New York
-
13 feb Dsm-firmenich verwacht verdere winstgroei
-
13 feb NVWA waarschuwt voor diverse soorten filet americain van Ladessa
-
13 feb Colruyt Group lanceert plantaardig huismerk Boni Plan’t
-
13 feb AI en digitalisering als drijvende kracht in de voedselindustrie
-
12 feb Topman Ahold Delhaize waarschuwt voor hogere prijzen VS bij heffingen Trump
-
12 feb Ahold Delhaize boekt iets meer omzet
-
12 feb Heineken verkoopt meer
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan