Foodwatch stapt naar RCC om misleiding met vrije-uitloopeieren
![](https://www.foodpro-network.nl/storage/news/708/conversions/Eieren-main.jpg)
bron: FoodPro Network
Foodwatch stapt naar de Reclame Code Commissie (RCC) omdat consumenten misleid worden bij het kopen van vrije-uitloopeieren. Op de verpakkingen staan plaatjes van leghennen die buiten leven terwijl ze in werkelijkheid vaak verplicht opgehokt zitten om verspreiding van vogelgriep te voorkomen.
Foodwatch eist dat de verpakkingen van vrije-uitloopeieren worden aangepast zodra er een ophokplicht geldt. Foodwatch wil hetzelfde voor de eierdoosjes van biologische eieren.
De afgelopen 41 maanden gold er 37 maanden een gehele of gedeeltelijke ophokplicht, aldus Foodwatch. En hoewel de landelijke ophokplicht vorige week grotendeels werd opgeheven, valt volgens de voedselwaakhond nog steeds een op de drie leghennen onder regionale ophokplichten.
Eerst mochten eieren van opgehokte kippen voor maximaal zestien weken als vrije-uitloopeieren worden verkocht en daarna als scharreleieren, meldt Foodwatch. Maar onlangs werd in nieuwe Europese regels bepaald dat eieren van kippen die verplicht binnen zitten onbeperkt als vrije-uitloopeieren mogen worden verkocht. Ook hoeft er geen waarschuwingssticker van een ophokplicht op de doosjes meer te staan. "Kwalijk", vindt Foodwatch. Bij biologische eieren gold al langer dat de benaming niet aangepast hoefde te worden bij een langdurige ophokplicht.
Door een klacht in te dienen bij de RCC hoopt Foodwatch dat consumenten in de toekomst juist geïnformeerd worden, zodat ze zelf kunnen kiezen of ze eieren kopen, en zo ja welke. "Een haast permanente ophokplicht waarbij producenten mogen misleiden over de vrijheid van kippen zal niet zorgen voor verbeterd welzijn van deze dieren", aldus Foodwatch.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
26 jul Mosa Meat hield eerste proeverij voor gekweekt rundvlees
-
26 jul Ekoplaza gaat samenwerken met chipsproducent FZ Organic Food
-
26 jul McDonald’s wil concurrentie aangaan met Starbucks
-
26 jul Download het e-book: Back to the core in food
-
26 jul IDC-perspectief: hoe Amalthea AI inzet om de opbrengsten en winstgevendheid te verbeteren
-
25 jul Nestlé boekt iets meer omzet
-
25 jul Omzet Unilever stijgt met 4,1 procent
-
25 jul Amerikaanse start-up maakt kweekzuivel met CO2 als hoofdingrediënt
-
25 jul Oatly verbetert brutomarge
-
25 jul FrieslandCampina blijft last houden van een dalende melkaanvoer
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan