Consumentenbond dagvaardt Albert Heijn om fouten op kassabonnen

De Consumentenbond heeft Albert Heijn een dagvaarding gestuurd om jarenlange fouten op kassabonnen. Daarover klaagt de belangenbehartiger voor consumenten al een paar jaar. Nu eist de Consumentenbond dat Albert Heijn interne onderzoeken over onjuiste bedragen op kassabonnen deelt en met een vorm van compensatie komt voor consumenten.

Vorig jaar meldde de Consumentenbond al dat voor het derde jaar op rij was gebleken dat er veel was misgegaan bij de prijs die bij artikelen in het schap staat en de prijs die aan de kassa wordt gerekend. De prijs van gekochte aanbiedingen bleek aan de kassa regelmatig niet te kloppen. De bond kondigde vorig jaar al juridische stappen aan, als Albert Heijn niet de gewenste stappen zou nemen.

"'We hebben meerdere keren met Albert Heijn gesproken. De supermarktketen zegt dat het zelf onderzoek liet doen naar kassabonfouten en dat het probleem heel klein was, maar weigert ons inzage te geven", aldus Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. "We vragen de rechter nu om Albert Heijn te manen dit met ons te delen. Zo kunnen we de aangerichte schade beter vaststellen en vervolgens een schadevergoeding afdwingen voor consumenten."

Per kassabon zou het niet om hele grote bedragen gaan, maar bij elkaar opgeteld schat de bond de zogenoemde strooischade op miljoenen euro's. Volgens de Consumentenbond zou Albert Heijn met een plan moeten komen om dat te vergoeden aan consumenten. Op wat voor manier dat eventueel zou kunnen, zegt de Consumentenbond er niet bij.

Albert Heijn is volgens de Consumentenbond niet de enige supermarkt die de fout in is gegaan met kassabonnen. Eerder constateerde de bond ook fouten bij andere supers. Zij zouden ook moeten overgaan tot schadevergoeding, vindt de bond. Naar die supers is evenwel geen dagvaarding gestuurd. "We moeten ergens beginnen", aldus een woordvoerster van de belangenbehartiger.

 

Bron: ANP

Laatste nieuws