Franse supermarkten moeten klanten informeren over krimpflatie
bron: FoodPro Network
Vanaf 1 juli zullen supermarkten in Frankrijk hun klanten moeten wijzen op krimpflatie.
Wanneer het formaat of het gewicht van een product afneemt terwijl de prijs gelijk blijft of zelfs stijgt, zullen Franse supermarkten de details van de wijzigingen moeten communiceren bij het betreffende product gedurende twee maanden. “De aanduiding moet met name de evolutie van de prijs in verhouding tot het gewicht specificeren, zodat de consument de werkelijke prijsontwikkeling kent”, aldus minister van Economie Bruno Le Maire in een persbericht.
De verplichting gaat in vanaf 1 juli en geldt zowel voor voedings- als niet-voedingsproducten, blijkt uit een ministerieel besluit van 16 april 2024, dat binnenkort in het Staatsblad zal worden gepubliceerd.
Vorig jaar nam Carrefour al zelf het initiatief om een etiket te plakken op merkproducten wanneer er sprake is van krimpflatie, met de vermelding: “Dit product heeft zijn gewicht zien afnemen en de prijs die onze leverancier in rekening brengt zien stijgen”.
Laatste nieuws
-
03 mei Voedselprijzen voor het eerst sinds juli weer gestegen
-
03 mei Grootste YouTuber ter wereld lanceert chocolade in Nederland
-
03 mei Duitse bedrijven produceerden in 2023 voor 583,2 miljoen euro vleesvervangers
-
03 mei Veel akkerbouwers verliezen inkomsten door weersextremen
-
03 mei Zuivelbedrijven moet inspelen op daling van de melkaanvoer
-
03 mei Duurzaam melkveebedrijf doet het ook economisch beter volgens WUR
-
03 mei Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
-
02 mei Plukon Food Group neemt ook HKScan Denmark A/S over
-
02 mei Unilever: import en export met Rusland gestopt
-
02 mei Supermarkten maken schapruimte vrij voor shakes en eiwitrepen
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan