Supermarkten moeten gaan betalen voor duurzame groenten en fruit
bron: FoodPro Network
Stichting Milieukeur mag supermarkten en hun leveranciers verplichten om een extra duurzaamheidsvergoeding te betalen voor groenten en fruit met het On the Way to PlanetProof-keurmerk (OPP). Dat heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten op basis van een in januari opgestelde richtlijn voor landbouwers om legaal gezamenlijke duurzaamheidsinitiatieven op te zetten. OPP is het eerste keurmerk dat zo'n goedkeuring krijgt.
De ACM denkt niet dat dat de toeslag gevolgen heeft voor de concurrentie op de markt. Ook zal deze waarschijnlijk niet tot aanzienlijke prijsverhogingen in de supermarkt leiden. Allereerst zijn de extra kosten niet zo hoog en kunnen telers hun verkoopprijzen zelf verlagen. Ook staat het volgens de toezichthouder niet vast dat de supermarkten de meerprijs volledig aan de consument doorberekenen, omdat zij ook binnen het segment van duurzame groenten en fruit hevig concurreren voor de goedkoopste producten. Verder blijven zij vrij om af te zien van producten met het OPP-keurmerk.
Stichting Milieukeur wilde de vergoeding voor het voeren van het keurmerk doorvoeren, omdat het aantal geïnteresseerde landbouwers afnam. Verder vindt de ACM het goed dat het initiatief bijdraagt aan een duurzamere samenleving.
De goedkeuring van de ACM is niet definitief. De toezichthouder kan alsnog boetes uitdelen als er bijvoorbeeld klachten binnenkomen en uit het onderzoek blijkt dat er sprake is van een overtreding van de concurrentieregels.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
17 mei PepsiCo investeert meer dan 200 miljoen euro in chipsfabriek in Veurne
-
17 mei Fonterra overweegt activiteiten in consumentenproducten te verkopen
-
17 mei Voedingsspeciaalzaken verkopen meer producten
-
17 mei Haribo en Lidl bereiken akkoord
-
17 mei Crisp introduceert een blikje biodiversiteit
-
17 mei ING: 'Druk op aanbod grondstoffen tempert productie voedingsindustrie'
-
17 mei GFSI erkende standaarden: enkele voor- en nadelen
-
17 mei Hoe ERP-oplossingen helpen bij het aanpakken van de grootste uitdagingen in de vleesindustrie
-
17 mei Volautomatisch wegen, etiketteren en verpakken (video)
-
16 mei Albert Heijn investeert in de toekomst van de eigen varkensketen en verbetert dierenwelzijn
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan