Picnic maakt voor het eerst winst

bron: FoodPro Network
Dankzij robotisering in de distributiecentra boekt online supermarkt Picnic voor het eerst brutowinst in Nederland.
Voor het eerst sinds de oprichting in 2015 is Picnic winstgevend in Nederland: “een belangrijke mijlpaal voor ons”, aldus topman Michiel Muller tegen Distrifood. Het gaat om een positieve EBITDA, dus de operationele kasstroom of brutowinst voor de aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen.
De brutowinst is te danken aan de investeringen van Picnic in robotisering, daardoor verloopt het verwerken van de orders dubbel zo efficiënt. Tot nu toe is ongeveer 30% van het volume van Picnic gerobotiseerd, dat moet over tien jaar 100% worden. Dat betekent niet dat de winst lineair zal stijgen. Ook nettowinst zit er voorlopig niet in, omdat Picnic volop blijft investeren in expansie.
Muller denkt wel dat Picnic in een ideale positie zit om te profiteren van het groeiende marktaandeel van e-commerce in voeding. Dat zal tegen 2030 in Nederland en Duitsland stijgen van 8 naar ongeveer 15 procent.
Meer over
Laatste nieuws
-
27 jun JDE Peet's verhoogt opnieuw prijzen Douwe Egberts koffie
-
27 jun Sterke toename in productie en verkoop van tonijn onder MSC-label
-
27 jun Food & Beverage ERP-oplossingen vergelijken en je bedrijf voorbereiden op een implementatie
-
26 jun Cursus Voedselwetgeving
-
26 jun Europese Commissie gaat onderzoek doen naar overname Kellanova door Mars
-
26 jun Vion werkt aan verbetering positie flexwerkers
-
26 jun Carrefour betaalt klanten om te koken
-
26 jun ABN AMRO: 'CSRD zal bedrijven in de voedingsindustrie tot actie dwingen'
-
25 jun Staking bij distributiecentra Albert Heijn heeft geen gevolgen voor bevoorrading
-
25 jun ING verwacht hogere prijzen en veel faillissementen in horeca
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan