Voedselprijzen verder omhoog

bron: FoodPro Network
De prijs voor een biertje op het terras of een broodje op het station gaat dit jaar met 3 tot 5 procent omhoog. Dat verwachten veel zogeheten foodservicebedrijven, waaronder horeca en supermarkten, in een inventarisatie van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Iedere twee jaar peilt FSIN hoe het ervoor staat bij de vijfhonderd grootste foodbedrijven in Nederland, zoals Albert Heijn en Thuisbezorgd. Ondernemers zitten volgens het FSIN in crisismodus.
FSIN ziet een branche die worstelt met het verdienmodel, ondanks een gezamenlijke omzetsprong van ruim 20 procent naar ruim 61 miljard euro vorig jaar. Er zijn namelijk grote zorgen om krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen. De flinke omzetstijging van vorig jaar is dan ook vooral te danken aan inflatie en het herstel van de coronacrisis, stelt FSIN. Zo zien supermarkten zoals Jumbo en Lidl hun omzet wel stijgen, maar neemt het daadwerkelijke aantal verkochte producten juist af.
Prijsverhogingen zijn overigens niet de enige maatregel die bedrijven in de voedingssector kunnen nemen om de omzet op peil te houden. Zo wordt het beperken van voedselverspilling, schaalvergroting en het accepteren van een lagere winstmarge genoemd door bedrijven in de inventarisatie van FSIN. Er wordt ondanks de zorgen een omzetgroei van bijna 15 procent verwacht dit jaar. FSIN-directeur Inga Blokker spreekt van een schril contrast tussen de omzetstijgingen en de mening van ondernemers.
Laatste nieuws
-
26 mrt Dekamarkt en Plus stoppen met laagste prijsbeloftes
-
26 mrt 6 tips voor het vertalen van etiketten
-
26 mrt Voedingsindustrie krijgt mogelijkheden voor kortere opleidingstrajecten medewerkers
-
26 mrt Hoe planningssoftware voor voedselproductie zorgt voor consistent succes op 3 fronten
-
26 mrt Supply Chain Management: eerst het gezamenlijke doel, het collectieve gevoel en dán de tool
-
25 mrt Voedselverspilling bij meetings en lunches
-
25 mrt Vandemoortele neemt de Europese margarine- en spreadsdivisie van Bunge over
-
25 mrt DSM-Firmenich, Nutricia en FrieslandCampina vroegen veel octrooien aan
-
25 mrt Boon verlaagt consumentenprijzen structureel met 30%
-
25 mrt Spadel investeert in Something & Nothing
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan