Informatie over houdbaarheidsdatum moet voedselverspilling tegengaan
bron: FoodPro Network
Voedselproducenten en supermarktketens zetten binnenkort extra informatie over de houdbaarheidsdatum op verpakkingen om verspilling tegen te gaan. Door duidelijker te maken dat voedsel vaak nog prima te eten is na de houdbaarheidsdatum, hopen bedrijven als Albert Heijn, Unilever, Jumbo, Dirk en FrieslandCampina dat consumenten minder vaak voedsel weggooien.
Op voedselverpakkingen kan een houdbaarheidsdatum staan die staat voor ten minste houdbaar tot (THT) of te gebruiken tot (TGT). Na een THT-datum zijn veel producten nog goed te eten, maar kan bijvoorbeeld de kleur of de geur veranderen. De TGT-datum is wel heel strikt, dus mag je die producten niet eten na de houdbaarheidsdatum.
Veel mensen kennen dit verschil niet, zeggen de supermarkten en voedselproducenten. De bedrijven hopen daar met meer informatie op de verpakkingen verandering in te brengen. Met een icoontje van een hand voor de TGT-datum en een icoon voor kijken, ruiken en proeven voor de THT-datum moet het onderscheid duidelijker worden. Op bepaalde producten die nooit kunnen bederven, zoals honing en zout, zetten de bedrijven helemaal geen houdbaarheidsdatum meer.
De supermarkten en voedselproducenten hebben zich verenigd in de Coalitie Houdbaarheid. Ook Lidl, Dekamarkt, De Smaakspecialist, Ebro, Velder en Enrico Foods doen daaraan mee.
Volgens de Coalitie Houdbaarheid gaat door onduidelijkheid rond de houdbaarheidsdatum jaarlijks zo'n 60 miljoen kilo goed voedsel verloren. Daarmee gaat naar schatting de uitstoot van zo'n 175 miljoen kilo CO2 gepaard.
Deelnemers aan de coalitie hebben beloofd om de icoontjes op minstens de helft van hun verpakkingen te zetten. Volgens een woordvoerster is het niet gemakkelijk om ze op alle producten te zetten, omdat op sommige verpakkingen al zoveel informatie moet staan dat er geen ruimte overblijft.
De Coalitie Houdbaarheid hoopt dat in de toekomst meer bedrijven zullen meedoen. Daarover lopen gesprekken.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
12 dec McCain gaat frietfabriek in Brazilië uitbreiden
-
12 dec Farm Frites bouwt een nieuwe fabriek in Australië
-
12 dec Ontwikkeling van duurzame verpakkingen voor levensmiddelen
-
12 dec Hoger opgeleiden kiezen het vaakst voor vegetarische maaltijden
-
12 dec Ben je als foodbedrijf klaar voor de digitale transformatie?
-
11 dec Omzet Leonidas neemt toe
-
11 dec ING: Arbeidsmarktkrapte zet voedingssector aan tot investeringen in robots
-
11 dec Lutosa verdubbelt productie met investering van 225 miljoen euro
-
11 dec Kumasi opent fabriek in Ivoorkust voor cacaosap
-
11 dec Fabrikanten gaan hergebruik koffiecapsules stimuleren
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan