Koffiebedrijven mogen gezamenlijk capsules recyclen van ACM

bron: FoodPro Network
Koffieproducenten mogen samen investeren in sorteermachines waarmee koffiecapsules beter uit afval kunnen worden gehaald. De samenwerking tussen de bedrijven staat niet op gespannen voet met de concurrentieregels, aldus de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee had de mededingingswaakhond om toestemming gevraagd voor de samenwerking. De ACM heeft gekeken naar mogelijke risico's op prijsverhogingen of uitsluiting van concurrenten en ziet geen bezwaren.
"Bedrijven mogen samenwerken om duurzame doelen te halen", aldus ACM-topman Martijn Snoep. "De Mededingingswet biedt die ruimte ook." Wel vindt de ACM het belangrijk dat de producenten blijven innoveren om koffiecapsules te verduurzamen.
De meeste koffiecapsules zijn gemaakt van aluminium of plastic. Een groot deel van alle gebruikte koffiecapsules wordt nu weggegooid en verbrand. Negen producenten van koffiecapsules - die 90 procent van de markt vertegenwoordigen - willen daar met de samenwerking verandering in brengen. Het gaat om Jacobs Douwe Egberts, Nestlé, Nespresso, Simon Lévelt, Ahold Delhaize Coffee Company, CAPPAC, Euro Caps, Beyers Koffie en UCC Coffee Benelux.
Een belangrijk onderdeel van de samenwerking is dat zij samen investeren in sorteermachines waarmee afvalverwerkers de cups kunnen scheiden van het overige afval. De afvalverwerkers brengen de capsules vervolgens naar een plek waar ze worden gerecycled.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
20 jun Campbell Soup geeft een pittige twist aan soepen
-
20 jun Nederlandse vlees- en zuivelvervangers zijn wereldwijd meest gezond
-
20 jun Whitepaper: Food Safety Culture
-
20 jun Beter houdbaarheidsbeheer in de sector van verse kant-en-klaar maaltijden
-
19 jun Bestuur Arla en DMK stemmen in met fusie
-
19 jun Unilever overweegt Brits snacksmerk te verkopen
-
19 jun Europese Commissie kijkt naar marktmacht chocoladefabrikant Mars volgens Reuters
-
19 jun Duurdere chocolade leidt tot hogere voedselprijzen in VK
-
19 jun Fonterra wil in Studholme hoogwaardige eiwitten gaan produceren
-
19 jun Nestlé wil sneller groeien via reclame en marketing
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan