Lidl-huismerk Freeway zoekt het randje op met nieuwe verpakking

bron: FoodPro Network
Vorige week kwam Lidl met een nieuwe verpakking voor zijn frisdranken onder het huismerk Freeway. Volgens experts verwijst het ontwerp wel heel sterk naar dat van Coca-Cola, maar dat is net de bedoeling.
Met de slogan Nieuwe verpakking, zelfde kwaliteit verschenen de nieuwe Freeway-verpakkingen vorige week in de Nederlandse folder van Lidl en ook in de Belgische winkels zijn de nieuwe flessen te koop.
Dat huismerken in hun verpakkingsontwerp elementen van bekende A-merken meenemen is niet nieuw. Maar gaat Lidl hier niet te ver? “Het is een leuke rebranding en voor de klant zijn de kleuren herkenbaar, dat klopt wel”, aldus woordvoerster Isabelle Colbrandt tegenover Het Nieuwsblad. “Maar niet in die mate dat ik denk dat het voor problemen zal zorgen. Het is net omwille van de herkenbaarheid dat we in de lijn van een bepaald assortiment werken.”
“Dit is bewust gedaan”, aldus retail- en merkendeskundige Paul Moers: “Dit soort supermarkten proberen al decennialang de A-merken te kopiëren. In smaak lukt dat steeds beter. Het is daarom logisch dat ze nu ook in huisstijl van de verpakking zo dicht mogelijk bij het echte merk willen komen. Ze zoeken daarmee echt de grenzen op tot er iemand opstaat en de supermarkt voor de rechter sleept”, aldus Moers tegen RTL.
Merkenrecht expert Katia De Clercq vindt de verpakking “hard op de lijn. Puur juridisch valt daar dus wel iets over te zeggen binnen zowel het intellectueel eigendomsrecht als de wetgeving rond eerlijke marktpraktijken.” Zo’n rechtszaak zou Lidl wel nog meer aandacht opleveren.
Laatste nieuws
-
26 mrt Dekamarkt en Plus stoppen met laagste prijsbeloftes
-
26 mrt 6 tips voor het vertalen van etiketten
-
26 mrt Voedingsindustrie krijgt mogelijkheden voor kortere opleidingstrajecten medewerkers
-
26 mrt Hoe planningssoftware voor voedselproductie zorgt voor consistent succes op 3 fronten
-
26 mrt Supply Chain Management: eerst het gezamenlijke doel, het collectieve gevoel en dán de tool
-
25 mrt Voedselverspilling bij meetings en lunches
-
25 mrt Vandemoortele neemt de Europese margarine- en spreadsdivisie van Bunge over
-
25 mrt DSM-Firmenich, Nutricia en FrieslandCampina vroegen veel octrooien aan
-
25 mrt Boon verlaagt consumentenprijzen structureel met 30%
-
25 mrt Spadel investeert in Something & Nothing
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan