Sectoranalist: overheidsmaatregelen zorgen voor duurdere boodschappen
bron: FoodPro Network
De stijgende prijzen van boodschappen en tabak zijn meer een gevolg van overheidsmaatregelen dan van producenten en supermarkten die zelf de prijzen verhogen. Onder meer de verhoogde tabaksaccijnzen en de suikertaks zorgen ervoor dat voedselprijzen nog steeds aan flinke inflatie onderhevig zijn, aldus sectorspecialist Sebastiaan Schreijen van Rabobank.
De inflatie in Nederland is licht afgenomen, maar de prijzen van voedingsmiddelen, dranken en tabak zijn in september juist harder omhooggegaan, maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekend. De cijfers geven een beetje een vertekend beeld, aldus Schreijen. "In die cijfers zitten een aantal zaken waar producenten en supermarkten weinig aan kunnen doen."
Zo steeg op 1 april de accijns op tabak, waardoor een pakje sigaretten duurder werd. Ook de bijzondere verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken, in de volksmond de suikertaks genoemd, is dit jaar flink gestegen. Tot slot stegen ook de accijnzen op bier, wijn en andere alcoholische dranken. Het duurt een jaar voordat de effecten van die overheidsmaatregelen niet meer zichtbaar zijn in de inflatiecijfers, legt Schreijen uit. Dat komt doordat het CBS de inflatiecijfers op jaarbasis berekent.
"Als je dat eruit filtert, valt het met de onderliggende prijsstijging in de supermarkt wel mee", aldus Schreijen. Over het algemeen zijn de prijzen in de supermarkt in september volgens hem amper bewogen ten opzichte van een maand eerder. "De prijs van suiker ging zo'n 1 procent omhoog, koffiebonen een half procent en de prijzen van verse groenten en aardappelen gingen ongeveer 1 procent omlaag", somt hij op. "Vooral als je een verstokte roker en frisdrankdrinker bent, ben je meer gaan betalen."
Mensen die veel gebruikmaken van kortingen in de supermarkten, waren in september ook voordeliger uit. In de zomer hebben supermarkten minder aanbiedingen, maar vorige maand gingen supers juist weer los met kortingen en acties. Hierdoor lagen de prijzen op maandbasis juist wat lager dan in augustus.
Laatste nieuws
-
03 okt Hessing neemt 50% belang in Heeren Groenten & Fruit
-
03 okt SVO vakopleiding food en Threewise lanceren de Vakschool van de Toekomst
-
03 okt Boerschappen verwacht 49% groei
-
03 okt Jumbo opent twaalfde Jumbo Foodmarkt in Scheveningen
-
03 okt Hapklare innovatie: AI hervormt de voedingsindustrie
-
03 okt Hoe maakt technologie een duurzaam verschil in de voedingsmiddelen- en drankensector?
-
03 okt Stappenplan Ketenborging
-
02 okt PepsiCo neemt Siete Foods over
-
02 okt Vezet bouwt een nieuwe productielocatie in Warmenhuizen
-
02 okt Coca-Cola Europacific Partners wil enkele Duitse vestigingen sluiten
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan