Nestlé adverteert voor meer groei
bron: FoodPro Network
Nestlé, het moederbedrijf van merken als KitKat, Maggi en Nescafé, gaat meer uitgeven aan reclames en marketing om zijn merken populairder te maken. De voorbije jaren had het bedrijf er last van dat consumenten door de hoge inflatie voor goedkopere merken in de supermarkt kozen. Ook dit jaar verwacht de eigenaar van voornamelijk A-merken gestegen kosten voor bijvoorbeeld koffie en cacao door te berekenen aan klanten, maar gaat daarbij selectief te werk om te kunnen blijven concurreren.
Dit jaar wil Nestlé een bedrag dat gelijkstaat aan 9 procent van de omzet uitgeven aan marketing en reclame. Vorig jaar was dat nog iets meer dan 8 procent. Tegelijkertijd wordt concurrentie op prijs een prioriteit, tegen een achtergrond van sterke kostenstijgingen voor bepaalde ingrediënten, vooral koffie en cacao, schrijft het bedrijf bij zijn jaarcijfers.
Bij nieuwe chocoladeproducten kan ook het gehalte koek groter worden om stijgende cacaoprijzen op te vangen, aldus topman Laurent Freixe in een gesprek met journalisten. Hij werkt ook aan kostenbesparingen van 2,5 miljard Zwitserse frank voor het einde van 2027, waarvan dit jaar 300 miljoen frank aan besparingen worden verwacht.
Vorig jaar steeg de omzet op eigen kracht, dus zonder effect van de verkoop van bedrijfsonderdelen of valutakoersen, met 2,2 procent. Anders dan in voorgaande jaren was dit niet alleen te danken aan hogere prijzen maar ook aan hogere aantallen verkochte producten. Op een omzet van 91,4 miljard frank (96,6 miljard euro) boekte het bedrijf een nettowinst van 10,9 miljard frank. Dat is een bijna 3 procent lager nettoresultaat dan een jaar eerder.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
16 dec Nestlé wil koffieteelt verduurzamen
-
16 dec F&B Visierapport | Digitale en duurzame transformatie
-
15 dec Costco boekt meer omzet
-
15 dec Nederland vormt centrale hub voor doorvoer van druiven
-
15 dec Jumbo verkleint klimaatimpact via duurzamer veevoer in varkens- en kipketen
-
15 dec Hoe bereik ik de voedingsindustrie?
-
15 dec Snackswithbenefits ontwikkelt groentesnack op basis van pastinaak
-
15 dec EU Richtlijn Verpakking: wat u moet weten naarmate de EU Richtlijn 94/62/EG evolueert
-
12 dec McCain gaat frietfabriek in Brazilië uitbreiden
-
12 dec Farm Frites bouwt een nieuwe fabriek in Australië
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan