Omzet voedingswinkels stijgt

Winkeliers in Nederland hebben in juli meer omzet gedraaid dan een jaar eerder, meldt het CBS. De totale omzet in de detailhandel steeg met 5 procent, na een stijging van 3,4 procent in juni. Het volume lag 3,2 procent hoger dan een jaar geleden. Online steeg de omzet met 6,2 procent.

Bij winkels in voedings- en genotmiddelen steeg de omzet met 5,2 procent. Het verkoopvolume steeg met 1,2 procent. De omzet van supermarkten lag 6,3 procent hoger, na een stijging van 3,5 procent in juni. De omzet van speciaalzaken daalde met 2 procent. In juni steeg hun omzet nog met 2,1 procent.

In de non-foodsector nam de omzet met 4,9 procent toe en lag het volume 4,1 procent hoger. Winkels in recreatieartikelen, schoenenwinkels, drogisterijen, winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, meubelzaken en kledingwinkels hebben meer omgezet. Bij elektronicawinkels daalde de omzet opnieuw.

De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, steeg met 0,8 procent. Webwinkels waarvan de verkoop via internet de hoofdactiviteit is, hebben 9,8 procent meer omgezet.

Volgens het CBS zijn de cijfers gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juli. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel bijna 6 procent hoger dan een jaar eerder.

De omzet van de detailhandel steeg in juli harder dan de inflatie. De consumentenprijzen namen volgens het CBS in die maand gemiddeld met 2,9 procent toe.

 

Bron: ANP

Laatste nieuws