AH en Jumbo gaan rechtstreeks verkopen via social media

Albert Heijn en Jumbo verkopen vanaf nu hun producten ook via het nieuwe social platform Zesty. Consumenten kunnen hier recepten van websites, social media of uit eigen kookboeken verzamelen en delen. De ingrediënten voor de recepten kunnen ze met één druk op de knop bestellen.

Ook is er vanaf oktober een rechtstreekse koopknop op 56 receptenwebsites. Deze koopknoppen waren al enkele jaren beschikbaar via een beperkt aantal foodsites en -blogs. Deze test startte in 2021 met tien foodblogs, dat aantal wordt vanaf deze maand dus uitgebreid. 

De samenwerking tussen de supermarkten en de receptenwebsites komt tot stand via het Nederlandse techbedrijf Food Influencers United. ”Het is altijd fijn om te kunnen groeien, maar ik ben het meest trots op het vertrouwen dat Jumbo en Albert Heijn met deze uitbreidingen uitspreken”, aldus Kees Meershoek, mede-oprichter van Food Influencers United in een persbericht. “Wat vier jaar geleden begon met een pilot, is nu uitgegroeid tot een vaste samenwerking waarin supermarkten dagelijks de waarde blijven zien van deze service voor hun klanten. Dat is het mooiste compliment.” 

Ook Albert Heijn is positief over de samenwerking. “Door te partneren met de populairste receptenwebsites van Nederland geven we invulling aan onze ambitie om een inspirerende partner te zijn”, aldus Lindsay Scheerman, digital performance marketeer bij Albert Heijn, in een persbericht. “Gezond eten betekent gevarieerd eten in balans met de behoeften van jouw lichaam. Dit begint bij inspiratie. Via deze samenwerking helpen we mensen om die inspiratie direct om te zetten in een gevuld winkelmandje. Zo maken we gevarieerd en lekker eten nog toegankelijker.”

Naast de onverminderd populaire receptenwebsites, ziet FIU een verschuiving in de wijze waarop consumenten receptinspiratie opdoen. Vooral voor de jongere generatie zijn TikTok, Instagram en Pinterest in toenemende mate het startpunt bij het zoeken naar kookinspiratie. ‘Maar zo’n social recept omzetten in een gevuld winkelmandje kost nog steeds tientallen kliks en veel gedoe met screenshots, opgeslagen posts en notities’, aldus FIU. Daarvoor wil het platform Zesty nu een oplossing bieden. ‘Zesty bundelt alle favoriete recepten van websites, social media en de eigen vertrouwde gerechten van een consument op één plek, altijd terug te vinden én direct om te zetten in een boodschappenlijst of online bestelling’. Het platform creëert zo naar eigen zeggen een naadloze brug tussen food creators, receptgebruikers en supermarkten of merken.

Laatste nieuws