Omzet online stijgt in 2017 met 30 procent
bron: FoodPro Network
's-HERTOGENBOSCH - Online boodschappen doen wordt nog populairder. Volgens een nieuw onderzoek van Multiscope koopt ruim een op de zes Nederlanders volgend jaar wel eens eten en drinken bij een online supermarkt.
Multiscope verwacht op basis van de studie, waarvoor zevenduizend mensen zijn ondervraagd, dat de online omzet van supermarkten in 2017 met ruim 30 procent toeneemt.
Het merendeel van hun boodschappen slaan consumenten nog steeds in bij een fysieke winkel, maar volgens Multiscope is het online kanaal straks toch goed voor ongeveer 5 procent van de totale markt.
AH.nl is verreweg de populairste speler. Zes op de tien online shoppers doen daar hun inkopen. Daarna volgen Jumbo, PLUS, Picnic en Hoogvliet. Lang houdbare producten en dranken, zoals frisdrank, bier en wijn, worden het vaakst online besteld.
Overbodig
Toch is nog lang niet iedereen overtuigd. Twee op de drie consumenten vinden het overbodig om zich te wenden tot een aanbieder op internet, als ze een fysieke supermarkt in de buurt hebben. Daarnaast blijken vooral vrouwen het vervelend te vinden dat ze bij online supermarkten het product niet zelf kunnen uitkiezen.
Bezorgkosten zien veel consumenten ook als een drempel. Als die omlaaggaan of niet meer worden gerekend, zouden veel meer mensen overwegen om online boodschappen te doen, aldus Multiscope. Van iedereen die nog nooit bij een online supermarkt langs is geweest, staan consumenten in de leeftijdsgroep 18- tot 34-jarigen er het meest voor open om dit in de toekomst wel te gaan doen.
Laatste nieuws
-
26 jun Cursus Voedselwetgeving
-
26 jun Europese Commissie gaat onderzoek doen naar overname Kellanova door Mars
-
26 jun Vion werkt aan verbetering positie flexwerkers
-
26 jun Carrefour betaalt klanten om te koken
-
26 jun ABN AMRO: 'CSRD zal bedrijven in de voedingsindustrie tot actie dwingen'
-
25 jun Staking bij distributiecentra Albert Heijn heeft geen gevolgen voor bevoorrading
-
25 jun ING verwacht hogere prijzen en veel faillissementen in horeca
-
25 jun McCain wil voor 350 miljoen euro investeren in Franse fabrieken
-
25 jun F&B Visierapport | Digitale en duurzame transformatie
-
24 jun La Lorraine investeert 100 miljoen euro in Amerikaanse fabriek
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan