AH voert Nutri-Score online in en pleit voor landelijke invoering

ZAANDAM - Albert Heijn start na de zomer met het Nutri-Score-logo bij het online assortiment. Albert Heijn wil weten wat de reacties van klanten zijn en of Nutri-Score hen helpt bij het maken van gezondere keuzes. De supermarktketen pleit tevens voor landelijke invoering van het systeem.

Eerder deze week maakten ook HAK en Iglo bekend Nutri-Score in te voeren. Albert Heijn is erg enthousiast over het systeem, na positieve ervaringen van zusterbedrijf Delhaize. Albert Heijn diende in november 2018 al een verzoek in bij het ministerie van VWS voor de goedkeuring van het voedselkeuzelogo.

Het Nutri-Score-systeem, in de basis ontstaan aan Oxford University en doorontwikkeld in Frankrijk, bestaat uit een 5-kleurenschaal met 5 letters van A (gezondste keuze) tot E (beperkt consumeren). De score wordt berekend op basis van een systeem dat rekening houdt met de totale voedingswaarde, waarbij positieve en negatieve elementen tegen elkaar worden afgewogen. Zo heeft het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout een negatieve invloed op de score, terwijl het gehalte aan fruit, groenten, vezels en eiwitten de score verbetert.

Ook het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) en de Consumentenbond hebben eerder hun voorkeur uitgesproken voor Nutri-Score.

 

Zie ook: HAK gaat als eerste in Nederland Nutri-Score invoeren

Zie ook: Ook Iglo kiest voor Nutri-Score op verpakking





Laatste nieuws