Colruyt nu ook in conflict met Mondelez

17-11 10:17 | bron: FoodPro Network

HALLE - Een twee weken nadat sommige producten van Nutella uit de schappen verdwenen bij Colruyt, ontbreken nu ook producten van onder andere Côte d’Or, LU en Milka. Colruyt raakt het met producent Mondelez niet eens over de inkoopvoorwaarden.

Minstens 27 producten van belangrijke Mondelez-merken zijn momenteel tijdelijk niet beschikbaar in de Collect&Go webwinkel van Colruyt en in diverse schappen in de winkels, aldus De Tijd. Een woordvoerder van de retailer wil tegen de Belgische krant zoals gebruikelijk niet teveel details kwijt: “Dit voorval kadert in de jaarlijkse commerciële onderhandelingen. We blijven constructief overleggen en zijn ervan overtuigd dat we tot een overeenkomst komen. Dit is dus van tijdelijke aard.”

Ook de reden voor het conflict ligt voor de hand. Zoals veel andere merkfabrikanten wil Mondelez volgend jaar de prijzen verhogen. De kosten voor grondstoffen, energie en transport zijn sterk gestegen en bedrijven willen die kosten doorberekenen. Het kan daarbij gaan om sterke stijgingen van 5 à 10% en in extreme gevallen zelfs tot 25%.

Supermarkten willen de prijzen echter niet verhogen. Ze vrezen dat merkfabrikanten van de huidige situatie willen profiteren om de prijzen buitensporig te verhogen. In het geval van Colruyt speelt daarnaast de laagsteprijsgarantie die de keten hanteert mee. Colruyt wil zeker zijn van de beste inkoopvoorwaarden en zal niet als eerste supermarkt de consumentenprijzen verhogen, vooral niet nu het marktaandeel sinds het uitbreken van de coronacrisis onder druk staat. Topman Jef Colruyt waarschuwde een aantal weken geleden al voor dalende winstcijfers.

 

Zie ook: Conflict tussen Ferrero en Colruyt over inkoopprijs Nutella





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
09 dec Kellogg’s ontslaat 1.400 stakende medewerkers
09 dec McCain Foods neemt minderheidsbelang in Strong Roots
09 dec Vleessector wil aan de slag met CO2-voetafdruk
09 dec Personeelstekorten bereiken recordhoogte
09 dec Beter houdbaarheidsbeheer in de sector van verse kant-en-klaar maaltijden
09 dec Reduceren van give-away: “Mag het ietsje meer zijn?”
08 dec Rendierbezorgrobot brengt boodschappen én kerstmuziek (video)
08 dec Brussel wil dat maaltijdbezorgers hun koeriers vast in dienst nemen
08 dec Medewerkers distributiecentra Tesco dreigen met staking
08 dec Primeur voor Coop: eerste supermarkt met duurzame producten Onze Markt
08 dec Nestlé experimenteert met fermentatie na de oogst van koffie
08 dec Nature’s Pride investeert in avocado inpakrobot (video)
08 dec Wat is premiumisatie en hoe vormt het de drankenindustrie?
07 dec Printer voor vleesvervangers bijna gereed
07 dec Prijs voeding stijgt met 1,1 procent
07 dec Pieter Pot haalt 9 miljoen euro kapitaal op
07 dec Voedselthermometers zorgen voor uniforme werkwijze bij Makro/Metro
07 dec Kostenefficiëntie verhogen in de Agri&Food sector, dankzij data
06 dec Supermarktketen in Kroatië accepteert online betalingen in cryptomunten
06 dec HAS Hogeschool ontwikkelt 6 nieuwe minors
06 dec Gebruik van robots in de voedingsindustrie gaat verder toenemen
06 dec Omzetrecord voor gemeentelijke IJsselmeervisafslag Urk
06 dec SGS en V-Label lanceren partnerschap en brengen veganistisch en vegetarisch keurmerk naar een wereldwijd publiek
06 dec Verpakken onder gewijzigde atmosfeer: nieuw e-book beschikbaar
06 dec Hoe bereik ik de voedingsindustrie?
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?