Koffie-startup Wakuli haalt ruim €5 miljoen op bij investeerders

Koffieleverancier Wakuli haalt ruim 5 miljoen euro op bij investeerders. Wakuli wil dit geld besteden aan het openen van nieuwe koffiebars, waardoor het tot voor kort puur online actieve bedrijf sneller denkt te kunnen groeien.

Het in 2019 opgerichte Wakuli biedt klanten, vaak koffiefijnproevers, online een abonnement aan op allerhande bijzondere koffiesoorten.

Afgelopen jaar gooiden ze bij Wakuli het roer om. De startup opende zes fysieke koffiezaken in Amsterdam en eentje in Utrecht. Iedere fysieke locatie zorgt volgens het bedrijf voor zo'n 15.000 nieuwe klanten, die ook via de website meer koffie bestellen.

Dit jaar moeten er nog acht zaken bijkomen en in 2025 wil het bedrijf hetzelfde groeitempo aanhouden. Wakuli werkt met koffieboeren in Afrika, Latijns-Amerika en Azië. Doordat het bedrijf handelshuizen, lokale opkopers en retailers uit zijn bedrijfsketen heeft gehaald heeft Wakuli minder kosten. Het bedrijf kan hierdoor twee keer zoveel als het marktgemiddelde betalen aan boeren in derdewereldlanden.

Investeerders zien iets in deze totaalstrategie. In zijn eerste Serie A-ronde wist Wakuli  5,2 miljoen euro bij geldschieters op te halen, zo maakte de startup maandag bekend. Het gaat hierbij om een uitgifte van nieuwe aandelen en een lening van 750.000 euro van de Rabobank.

Het Amsterdamse investeringshuis Icecat Capital leidt de investeringsronde. Ook de huidige investeerders Rubio, een Amsterdamse impactfonds, het ABN Amro Sustainable Impact Fund en angel-investeerder en serie-ondernemer Arnoud Aalbersberg doen mee.

Wakuli heeft tot slot ook internationale ambities, aldus oprichter Lukas Grosfeld aan in een persbericht: “We verkopen op dit moment al online over de landgrenzen en zullen daar in de komende jaren ook coffee bars gaan openen.”

Laatste nieuws