Multiscope: '9 miljoen Nederlanders letten op keurmerk'

17-02 06:05 | bron: FoodPro Network

's-HERTOGENBOSCH - Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Dierenwelzijn belangrijkste keurmerk

Keurmerken voor het welzijn van dieren zijn het populairst. Meer dan vier op de tien (42%) Nederlanders vinden dit soort keurmerken belangrijk. Eén op de drie vindt keurmerken rondom natuur en milieu (32%) en keurmerken voor eerlijke handel (32%) belangrijk. Voor zowel keurmerken voor het welzijn van dieren (+5%) en natuur en milieu (+5%) geldt dat het belang ten opzichte van 2016 is gestegen.

Max Havelaar meest bekend

Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste. Het keurmerk voor eerlijke handel dat sinds 1988 bestaat is bekend bij acht op de tien (80%) Nederlanders. Ruim zeven op de tien (72%) consumenten zijn bekend met het Beter Leven Keurmerk en ruim zes op de tien (63%) met het EKO Keurmerk. Voor het Beter Leven Keurmerk geldt dat de naamsbekendheid ten opzichte van 2016 is gestegen met 16%.

Verse producten

De voedselproducten die met een keurmerk gekocht worden zijn veelal verse producten. Vooral van vlees of vis worden vaak de varianten met keurmerk gekocht (62%). Dit sluit aan bij het belang van dierenwelzijn onder consumenten. Ook verse groenten en fruit (47%) en zuivel (41%) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten.

Bekijk de volledige Smart Food Monitor hier.

 

Bron: Multiscope





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
04 mrt Deliveroo naar Londense beurs
04 mrt Albert Heijn opent vandaag eerste onbemande winkel
04 mrt Vertrekvergoeding financieel directeur FrieslandCampina zuur voor boeren
04 mrt 117.000 jongeren raakten baan kwijt tijdens eerste coronagolf
04 mrt De zuivelindustrie in 2021: Focus op groei
04 mrt Stilstand vermijden met linerless labels
04 mrt Perfetti van Melle: het wordt makkelijker om hoge datakwaliteit te leveren
04 mrt Hoe bereik ik de voedingsindustrie in 2021?
03 mrt Food Safety Culture: basis voor bestaansrecht
03 mrt 'Temperatuursensor in koeling supermarkt is vaak verkeerd geplaatst'
03 mrt DSM presenteert jaarrapport
03 mrt Zuivelmatrix is ​​belangrijk voor beschikbaarheid van aminozuren
03 mrt 12 Tips tegen voedselfraude
03 mrt Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
02 mrt Oprichters Thuisbezorgd en Adyen investeren in online supermarkt Crisp
02 mrt Recordjaar voor HelloFresh
02 mrt Fors lagere winst voor FrieslandCampina
02 mrt Esthetische industrievloer voor de voedingsindustrie (video)
02 mrt Enterprise ontbijtsessie voor foodbedrijven: Inzicht in de supply chain en controle over de fabrieksomgeving
01 mrt Ook Tönnies zet aparte divisie voor vegetarische producten op
01 mrt Group of Butchers wil Zandvliet overnemen
01 mrt McCain wil productie in Lelystad met 33% opvoeren
01 mrt Horeca had in 2020 zwaarste omzetkrimp ooit
01 mrt Onderzoek: 3 op 10 consumenten bereid supermarkt over te slaan
01 mrt Ucrete industrievloeren van Master Builders Solutions bieden Duitse vleesverwerker een kostenefficiënte oplossing
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?