Koopmans voert tarwe aan via schip dat vaart op HVO100

Royal Koopmans heeft een historische stap gezet naar een duurzamere toekomst met de lancering van het eerste Nedertarwe schip dat vaart op duurzame HVO100 biobrandstof. Deze mijlpaal markeert niet alleen een revolutionaire verschuiving in de scheepvaartsector, maar ook in de voedselproductie, waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt.

Deze baanbrekende keuze is mogelijk gemaakt dankzij een nauwe samenwerking met vooruitstrevende partners in de graanketen, waaronder brandstofleverancier REINPLUS FIWADO Bunker wat een onderdeel is van VARO Energy, binnenvaart coöperatie NPRC, graancollecteur CZAV, en NPRC lid VOF Sympathie Shipping. Door gezamenlijk te investeren in een duurzamere toekomst, verbindt Royal Koopmans haar partners in de keten op basis van een gedeelde visie en intrinsieke motivatie om bij te dragen aan een gezonde en duurzame wereld.

Dirk Lodewijk, CEO van Royal Koopmans, benadrukte het belang van deze samenwerking en initiatieven. "Royal Koopmans neemt het voortouw door haar partners in de keten te verbinden op basis van een gedeelde visie en intrinsieke motivatie. Daar horen de schippers ook bij. Hiermee bedienen we een steeds groter wordende groep consumenten die kiezen voor merken en producten waarin een transparante en duurzame voedselketen zichtbaar en tastbaar wordt."

De keuze voor HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) als biobrandstof biedt een indrukwekkende CO₂-reductie van meer dan 85% in vergelijking met conventionele diesel, wat een grote impact heeft op het verminderen van de ecologische voetafdruk. Deze hernieuwbare biobrandstof, vervaardigd uit plantaardige restoliën en vetten of gebruikt frituurvet, draagt bij aan een schonere en duurzamere logistieke sector, waaronder de binnenvaart.

"Dit initiatief laat zien hoe Royal Koopmans voorop loopt en partijen langs de keten samenbrengt. Op deze manier effenen we gezamenlijk het pad richting een groenere en schonere binnenvaart. Het sluit perfect aan bij onze ambitie en doelstellingen als VARO Energy om de energie transitie partner te zijn door het leveren van energie oplossingen met lage of geen CO₂ emissies," aldus Ben van Kol - Directeur Bunkering VARO Energy.

Robert van Vliet, Commercial Development Manager bij NPRC, benadrukte het belang van deze innovatieve stap: "De NPRC werkt samen met ketenpartners en aangesloten binnenvaartondernemers aan duurzame oplossingen in zero-emissie vervoer over water. Om dit te realiseren is nog een lange weg te gaan. De grootste klapper die nu al gemaakt kan worden is het varen op biobrandstoffen als HVO."

Door te varen op HVO100 bespaart het totale Nedertarwe transport per schip maar liefst 44.363,2 kg CO2, wat overeenkomt met de hoeveelheid CO2 van bijna 65 vliegreizen van Amsterdam naar Rome. Dit initiatief draagt bij aan de ambitie om tegen 2023 al een CO₂ reductie van 35-50% in de2 binnenvaart te realiseren en tegen 2050 emissieloos en klimaatneutraal te zijn, zoals vastgelegd in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens.

"De grootste klapper die nu al gemaakt kan worden richting de Green Deal (emissieloze en klimaat neutrale binnenvaart in 2050) is het varen op biobrandstoffen als HVO," aldus Robert van Vliet - Commercial Development Manager NPRC.

Nedertarwe, afkomstig van Nederlandse bodem en duurzaam geteeld door vooruitstrevende boeren, vormt de kern van dit initiatief. Door vakmanschap en passie te combineren met topkwaliteit voedingsingrediënten, draagt Royal Koopmans bij aan het verbeteren van biodiversiteit, bodemgezondheid en het reduceren van CO₂-uitstoot.

"De meerkosten voor biobrandstoffen worden vanuit het Nedertarwe initiatief eerlijk verdeeld in de keten. Dat is een belangrijke factor wat het voor de scheepvaar mogelijk maakt om te verduurzamen," aldus Eric van Dam - Schipper ms. Sympathie.

Nedertarwe is graan van dichtbij. Het graan komt van Nederlandse bodem en wordt door gecertificeerde en vooruitstrevende boeren met veel aandacht volgens strikte richtlijnen duurzaam geteeld. Zo dragen we bij aan de verduurzaming van alle schakels van de graanketen. Van dit graan wordt Nederlandse bloem en meel op topniveau gemaakt.

Laatste nieuws