Flitsbezorgers pakken klein deel van supermarktomzet

21-06 09:47 | bron: Nu.nl

AMSTELVEEN - De vier flitsbezorgers draaien dit jaar in Nederland naar verwachting een omzet van 500 miljoen euro. Marktonderzoeker GfK zocht dat uit op verzoek van NU.nl, op basis van de laatste cijfers en ontwikkelingen. De omzet van de flitsbezorgers zijn maar een klein deel ten opzichte van de 45 miljard euro die de supermarkten omzetten.

"Het is nog kruimelwerk", aldus Norman Buysse van GfK tegen Nu.nl. "De diensten van de flitsbezorgers worden ook selectief aangeboden en er wordt selectief gebruik van gemaakt." De bezorgers zijn lang niet overal actief en het zijn met name jongeren die ervan gebruikmaken.

Slechts een beperkt aantal mensen, zo'n 600.000 van boven de 18 jaar, bestelt wel eens bij flitsbezorgers. Toch is er wel een markt voor, denkt Buysse. "De meeste mensen die er bestellen, doen dat op het moment dat ze ontdekken dat ze iets vergeten zijn bij het boodschappen doen."

Die producten die besteld worden bij flitsbezorgers gaan in theorie ten koste van de omzet van de reguliere supermarkt. "Als je het niet besteld had, was je waarschijnlijk teruggegaan naar de supermarkt." Een ander deel van de producten zijn impulsaankopen, spullen die anders misschien wel helemaal nooit verkocht zouden zijn.

Bij de flitsbezorgers worden opvallend veel ongezonde dingen worden besteld. "Koek, chips, chocolade en kauwgom worden het meest besteld. En ook alcohol doet het goed", aldus Buysse.

Het gemiddelde bedrag dat bij een flitsbezorger wordt afgerekend is 18 euro per keer.

 

Bron: Nu.nl





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
04 jul Duizenden klanten krijgen boodschappen niet geleverd door boerenprotesten
04 jul Albert Heijn opende vorige week 6 nieuwe winkels
04 jul Exact gaat horeca verder ontzorgen met overname Horeko
04 jul CBL: boodschappen in gevaar bij langdurige blokkades
04 jul Boeren blokkeren zeker zes distributiecentra van supermarkten
04 jul Ronald Prince per 1 september nieuwe voorzitter FNLI
04 jul Stappenplan Ketenborging
04 jul Beter houdbaarheidsbeheer in de sector van verse kant-en-klaar maaltijden
01 jul Markt voor vleesvervangers over 10 jaar goed voor omzet van 140 miljard euro
01 jul Chocoladefabrieken stoppen productie na salmonella bij Barry Callebaut
01 jul Ben & Jerry's verontwaardigd over besluit om merk in Israël te verkopen
01 jul Nestlé experimenteert met fermentatie na de oogst van koffie
01 jul Kees de Kat (CEO): FruitMasters wil naar meer inzicht in de keten
01 jul Whitepaper Allergenenmanagement
30 jun Jumbo opent 21ste winkel in België
30 jun Barry Callebaut legt productie in Wieze stil na ontdekking salmonella
30 jun Maaltijddienst Apetito getroffen door cyberaanval
30 jun 162 duizend bedrijven maakten gebruik van NOW-steunregeling
30 jun Hoe maak ik een monitoringsplan voor private label-producten?
30 jun Reduceren van give-away: “Mag het ietsje meer zijn?”
30 jun 8 redenen om voor Ucrete industrievloeren te kiezen (video)
29 jun Ook Leonardo DiCaprio investeert in kweekvlees
29 jun Nog eens voor 15 miljoen dollar kapitaal voor Imagindairy
29 jun Danone wil zuivelfabriek in het noorden van Spanje sluiten
29 jun Traceerbaarheid als sleutel tot succes in de foodbranche met KING ERP Online
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?